Home  
|
  Welkom  
|
  Route  
|
  Reisverslag  
|
  Foto's  
|
  Film  |  Info  |  Contact
 
Algemene info  
|
  Rijden in IJsland  
|
  Links


Autohuur


Er zijn tal van autoverhuurbedrijven op IJsland, maar er zijn soms heel grote prijsverschillen, zodat het raadzaam is meerdere bedrijven om informatie en prijzen te vragen. Dit hebben wij dus ook gedaan en we zijn uiteindelijk bij J & S Car Rental uitgekomen.

Aangezien wij ook het binnenland in wilden en enkele rivierdoorsteken zouden hebben was een 4 x 4 een must. Bovendien wilden we alle vrijheid hebben en niet vastzitten aan geboekte overnachtingen. Kamperen met een tentje vonden we op IJsland toch iets te primitief i.v.m. het wispelturige weer en dus hebben we gekozen voor de Mitsubishi L 200 met camper unit. Niet de goedkoopste optie, zo niet nog duurder dan een hotelovernachting met normale auto, maar we krijgen er wel een enorme vrijheid voor terug! Helaas kregen wij uiteindelijk niet de gereserveerde L 200, maar een Dodge Ram, die groter en minder zuinig is dan de L 200. Bovendien was de Dodge een automaat, iets wat wij minder fijn vinden.

Het huren van een auto is overigens behoorlijk prijzig, maar dat is wel verklaarbaar; het verhuurseizoen is erg kort en de wegen zijn slecht, waardoor auto´s veel te lijden hebben.

IJslandse wegen


De ringweg, die 1339 km lang is, is grotendeels geasfalteerd en goed te berijden voor elke auto. Veel andere wegen zijn steenslagwegen. Deze zijn soms erg slecht (wasbord, gaten, stenen). Tijdens een droge periode zijn ze zeer stoffig en bij hevige regenval ontzettend modderig. Steenslagwegen vereisen een heel andere rijstijl en techniek dan verharde wegen. Pas vooral op bij bochten, bruggen, overgangen van asfalt naar onverhard en op heuveltoppen.

Verder kunnen loslopende koeien, paarden en schapen soms voor gevaarlijke situaties zorgen.

Wij hebben in totaal 3785 km gereden in 16 dagen.

Bewegwijzering


De bewegwijzering in ijsland is goed. Bijna alle IJslandse wegen zijn genummerd. De ringweg heeft nummer 1, het is de belangrijkste doorgaande weg. Andere belangrijke wegen hebben een getal van 2 cijfers, deze wegen zijn vaak niet geasfalteerd. Minder belangrijke wegen hebben een getal van 3 cijfers.

Daarnaast zijn er nog de wegen in het onbewoonde binnenland; deze hebben een F-nummer.

Verkeersregels


De maximumsnelheid op asfaltwegen buiten de bebouwde kom is 90 km per uur. Op onverharde wegen buiten de bebouwde kom 80 km per uur. De maximumsnelheid binnen de bebouwde kom is 50 km per uur.

Binnenland


Een terreinauto met vierwielaandrijving is in het binnenland onontbeerlijk omdat de wegen er vaak erbarmelijk zijn. Binnenlandse wegen worden doorgaans pas eind juni of in juli opengesteld (afhankelijk van het weer) en gaan meestal weer eind september, begin oktober dicht.

De toestand van de wegen kan per week verschillen; als het langere tijd droog is geweest kunnen de wegen erg stoffig zijn, en als het langdurig geregend heeft dan zijn ze modderig of bevatten erg veel gaten. Dus; vraag van te voren eerst aan de lokale bevolking hoe de toestand van de weg is, wat het weer geweest is en wat het weer gaat worden voordat je het binnenland in gaat!

Zorg bovendien voor voldoende benzine, in het binnenland is er geen mogelijkheid om te tanken.

Aan het einde van het seizoen (september) is de staat van de wegen vaak niet meer zo goed als in het begin; veel wegen zijn kapot gereden waardoor er een wasbord effect is ontstaan en ze bevatten veel gaten en kuilen. Ook hebben wij ondervonden dat de wegen in het naseizoen bijna niet meer bereden worden; haast overal reden we alleen en kwamen we geen mens of auto tegen. Alleen bij Landmannalaugar hebben we een paar auto’s gezien.

Wij hebben de volgende binnenlandse wegen gereden;

- F 35 Kjölur
- F 88 Öskjuleid (Askja)
- F 984 Askja
- F 910
- F 225 Landmannaleid (Landmannalaugar)
- F 208 (Landmannalaugar)

- F 35; Deze route bevat geen rivierdoorsteken en is daarom eventueel met een normale auto te berijden (niet aan te bevelen), desondanks vonden wij de weg op sommige plaatsen behoorlijk slecht; veel gaten, wasbordjes en losse stenen. Wij hebben hier een band op kapot gereden. Het noordelijke deel van de route is wat vlakker en is daardoor beter te berijden.

- F 88; Het eerste gedeelte van de route tot aan het lavaveld is redelijk vlak en relatief goed te berijden. Het rijden door het lavaveld vergt echter meer stuurmanskunsten; de weg is erg smal (passeren is haast niet mogelijk), stenerig, bochtig en zeer onoverzichtelijk door kleine hellinkjes. Tot de hut zijn er 3 rivierdoorsteken. Na de hut bij de Herdubreid wordt het lavaveld gemakkelijker te berijden en de weg tot de Askja is ook goed te doen. De F 88 kenmerkt zich meestal door veel wind en zandstormen komen vaak voor, vooral bij harde zuidenwind.

- F 984; Deze 8 kilometer lange weg voert vanaf de hut onder bij de Drekagil (drakenkloof) tot de caldera rand van de immense Askja vulkaan. De weg kronkelt omhoog, dwars door een lavaveld en de weg is er door de lavastenen slechter aan toe dan de F 88. Er zijn geen rivierdoorsteken.

- F 910; Een lastiger berijdbare weg door veel grote stenen, een weg die soms nauwelijks zichtbaar was en bovendien troffen wij zandstormen die het rijden bemoeilijkten. Deze zandstormen komen vaak in dit gebied voor, vooral bij harde zuidenwind. Op sommige gedeeltes van de route tref je dan ook veel los zand aan. Deze route bevat 3 rivierdoorsteken.

- F 225; De slechtste weg die wij gehad hebben, maar dat kwam ongetwijfeld ook door de slechte weersomstandigheden (door de regen veel water op de weg en gaten). Ook op sommige stukken heel veel scherpe rotsen en stenen. 5 rivierdoorsteken + 2 rivierdoorsteken om bij Landmannalaugar te komen. (Evt. kan je die laatste 2 rivieren omzeilen door de auto vóór de rivier te parkeren en te voet naar de hut in Landmannalaugar te lopen.)

- F 208 ten noorden van Landmannalaugar; De gemakkelijkste binnenlandroute die wij gehad hebben, de ideale manier om snel in Landmannalaugar te komen. Geen rivieren, buiten de 2 bij Landmannalaugar zelf (die je niet persé hoeft te nemen).

- F 208 ten zuiden van Landmannalaugar; Een weg met heel veel rivierdoorsteken (wij telden er 17 + 2 bij Landmannalaugar). De route heeft er een aantal steilere stukken bij zitten en je moet een pas over. Het is wel een mooie route om te rijden en de staat van de weg was redelijk (beter dan de F 225). Als je vanuit het zuiden komt is de eerste rivierdoorsteek ook meteen de diepste; bij ons was de rivier zo’n 90 cm diep na zo’n 2 weken hevige regenval.

N.B.; De F 821, de F 881 en de F 26 (Sprengisandur) hadden wij ook willen doen, maar dit kon niet doorgaan vanwege een lekke band, en de F 206 (Laki) die wij gepland hadden kon niet doorgaan vanwege storm.

Rivierdoorsteken


In het binnenland zijn er niet overal bruggen en je moet vaak dwars door rivieren en beekjes heen. Voor de ongeoefende rijders is dit, zelfs met een grote jeep, niet altijd zonder risico’s. Door onderschatting van de rivieren gebeuren er ieder jaar weer ongelukken. Vooral de wat grotere gletsjerrivieren zijn vaak onbetrouwbaar; deze kun je het beste ’s ochtends doorsteken, want dan is de waterstand het laagst. Ook na hevige regenval kan het water in de rivieren ineens flink toenemen. Dus weer geldt hier; vraag de lokale bevolking naar de toestand van de weg en de rivieren, het weer van de afgelopen tijd en natuurlijk het weer voor de komende tijd!

Verder is het handig om te weten dat de kortste route door een rivier lang niet altijd de beste is. Stap eerst uit de auto en bekijk de rivier goed. Vaak is een rivier in het midden het diepst, omdat bussen daar de bodem hebben losgereden. Ietwat uit het midden de rivier doorsteken is dan beter en kan vaak behoorlijk wat in diepte schelen.

Doe bij een grote rivierdoorsteek de lampen uit, electrisch bediende ramen open, gebruik altijd de vierwielaandrijving en rijd in de eerste versnelling niet te snel, maar ook zeker niet te langzaam door de rivier. Stop niet onderweg, vooral niet in rivieren met een zanderige bodem.

Vertrouw niet op het aantal doorwadingen die op de informatieborden, de wegenkaart of in je reisboek staan; in de praktijk bleken er bij ons veel meer rivierdoorsteken te zijn dan in de boeken en op de borden vermeld stond. En dat zijn dan geen door regen ontstane plassen, maar echte rivieren. Dit is natuurlijk ook wel weer afhankelijk van het weer.

De routes met rivierdoorsteken die wij gedaan hebben;

F 35; geen rivierdoorsteken
F 88; 3 rivierdoorsteken
F 984; geen rivierdoorsteken
F 910; 3 rivierdoorsteken
F 225; 5 rivierdoorsteken + 2 rivierdoorsteken bij Landmannalaugar
F 208; 17 rivierdoorsteken + 2 rivierdoorsteken bij Landmannalaugar

N.B.; Houd er rekening mee dat pech aan de auto ontstaan tijdens een rivierdoorsteek niet gedekt is!

Benzinestations


Bij de benzinestations kan je vaak wat (simpele) boodschappen doen, een hapje eten of om informatie vragen (bijv. naar de toestand van de weg). Een benzinestation is dan ook vaak restaurant, café en winkel ineen en wordt zo een belangrijke ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking.

In het binnenland zijn geen benzinestations, dus zorg van te voren voor voldoende benzine!

GSM


Rond de ringweg en in de dorpjes is er GSM bereik, in het binnenland niet.

Naar boven